Wednesday 21 November 2012

mati sentiasa mendekai kita

(gambar hiasan sahaja)
mati????ooooohhhhhmmmmaaaiiiiggoddd...(apsal ko nie terkejut sangat)..hurm...pasai pa semenjak dua menjak nie aku dok pikir pasal mati je....aku dah hampir dengan kematian ke...emm...ye kowt...yelah..semakin hari...semakin kite dekat dengan kematian...cumenye kite tak taw je bile kite mati dan mcam mana kedaan kite mati tu...haih...sebelom masuk citer title post nie....aku nak bagi sikit dia punya definisi kematian..(eceh kau syafiq..macam penceeramah dah)..ahaha..ouke..nie dia definisi kematian ..Kematian daripada perspektif Islam ialah suatu proses perpindahan daripada satu alam dari alam-alam Allah SWT ke alam Allah yang lain, iaitu berpindah dari alam dunia ke alam barzakh yang merupakan tempat penantian untuk sampai ke alam akhirat. Kematian merupakan perpindahan dari alam yang sementara ke alam yang kekal abadi. Perpindahan dari alam bercucuk tanam ke alam menuai hasil yang diusahakan di dunia..(waaaahhh..panjangnye definisi..)..btw..nie baru satu..ade lagi definisi kematian..n yang nie aku pilih diantara yang terbaik..huhuhu..ouke..maybe Allah nak sedarkan aku..yelah..aku banyak kowt buat salah dekat semua yang rapat dengan aku..lagi-lagi dengan mak ayah..memang mustahil la kalau seseorang tu tak pernah buat salah dengan orang laen....hurm..kadang-adang kite seronok sangat buat bende-benda laen...sampai tak ingat mati...sedangkan kite mestilah sentiasa mngingati mati...tak kesah ape jua keadaan..(perggghhh..ayat kau...macm ustaz..awesome)..kite boleyh je berseronok..tapi kena la jugak ingat mati tu...jngan tak ingat pulak....mati tu..bile-bile je taw...kalau Allah nak kite mati time kite buat kerje ape-ape...time tu jugak la kite mati...tapi harus diingat...selagi kite masih hidup..sentiasa lah bertaubat dekat Allah...sentiasa mohon panjang kan umur kite..insha allah..Allah akan makbulkan..

                                                     
                                                   
n bile seseorang yang rapat kite itu mati....sentiasa lah berdoa dan sedekah kan alfatihah buat simati itu...jangankite lupe pulak dekat dia...kesiian diakan...walaupon dia dah mati...wallahua'lam.sampai sini saje post saya kali ini...an berharap kite mngambil iktibar dan pengajaran dalam post saya ini..(hehehe..ade gaye ustaz x..adekan....huhuhu..)


ouke...sampai kite bertemu dalam post laen ..

No comments: